Dé nummer 1 in gebruikte trapliften!  

Dé nummer 1 in gebruikte trapliften!

Traplift aanvragen via de WMO

In bovenstaande video geeft WMO-coördinator Dhr. Crielaard antwoord op alle vragen over de WMO.

Wat is de WMO

In Nederland is de gemeente ervoor verantwoordelijk dat u zo lang mogelijk thuis kunt blijven wonen. Eén van de middelen hiervoor is het verstrekken van hulpmiddelen, waaronder trapliften, via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). “Iedere burger in Nederland die een beperking heeft, dient te onderzoeken wat men nog zelf kan, wat hun netwerk voor hen kan betekenen. Wat is zijn of haar eigen kracht? Hoe staat het met de zelfredzaamheid? Dat zijn moderne Haagse termen”, aldus Dhr. Crielaard. “Bij alles wat iemand niet zelf kan, wordt gekeken waarin de gemeente of zorgverzekeraar ondersteuning kan bieden. Hier is de WMO Wet maatschappelijke ondersteuning voor ingericht.”

Wanneer komt u in aanmerking voor een WMO-vergoeding?

“Het mooie, maar eigenlijk ook het vervelende van de wet is dat u eigenlijk nergens standaard ‘voor in aanmerking’ komt. Het is namelijk zo dat er gekeken wordt naar ‘wat kunt u’ en ‘wat is er mogelijk om de beperkingen die u ondervindt te compenseren’? Iemand kan bijvoorbeeld naar de gemeente gaan met de vraag: ‘Ik wil een scootmobiel’, of ‘ik wil een traplift’. Dan zegt de gemeente: ‘We gaan eerst kijken naar uw situatie en het hele plaatje in kaart brengen. Pas daarna wordt gekeken naar welke voorzieningen uw beperkingen kunnen compenseren’.

Als er een voorliggende voorziening is (heel veel gemeentes hebben een verhuisprimaat), dan zeggen ze: ‘Verhuizen is voorliggend, dus u komt niet in aanmerking voor bijvoorbeeld een traplift.’ Vroeger was het zo dat er een aanvraag werd ingediend voor een traplift, maar tegenwoordig doet iemand een melding van een beperking en samen met de gemeente wordt dan bepaald wat de beste oplossing is voor deze beperking.”

Hoe kunt u een traplift via de WMO aanvragen?

De aanvraag voor WMO is per gemeente verschillend. Er zijn gemeentes die alleen maar digitale meldingen accepteren, er zijn gemeenten die een open spreekuur hebben of waar je gewoon naartoe kunt bellen. In ieder geval doet u altijd een melding van een beperking waarin je gecompenseerd wilt worden. De gemeente stuurt dan iemand langs voor een keukentafelgesprek waarin gekeken wordt wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van iemand zijn. Uit dat gesprek kan helaas ook een voorziening komen waar u helemaal niet gelukkig mee bent.

Bekijk het antwoord van Dhr. Crielaard op deze vraag:

Stappenplan WMO aanvragen

Het aanvragen van een traplift via de WMO vraagt om enig geduld en zorgvuldigheid. Wij hebben alle te doorlopen stappen voor u handig op een rijtje gezet:

  1. Neem contact op met het WMO-loket of het sociale wijkteam
  2. Vul uw aanvraag in (medische gegevens en financiële situatie)
  3. U ontvangt binnen 6 weken een reactie
  4. Bij goedkeuring van uw aanvraag volgt het ‘keukentafelgesprek’. Uw persoonlijke situatie en woning wordt beoordeeld door een WMO-consulent.
  5. Binnen 6 weken volgt de beoordeling of u in aanmerking komt voor ondersteuning vanuit de WMO.

Voor een uitgebreider stappenplan, lees de tips van onze adviseur Stephan hier.

Hoe lang duurt het traject van een WMO-aanvraag?

“Volgens de wettelijke normen is dat acht weken. Daar zitten wel bepaalde stappen in. Van het moment van de melding moet er binnen twee weken een keukentafelgesprek hebben plaatsgevonden. Het keukentafelgesprek en de onderzoeken die daaruit voortvloeien, zoals bijvoorbeeld een medisch onderzoek, staat zes weken voor. Vervolgens kan dat gelden als een aanvraag en dan moet er binnen twee weken een beslissing genomen worden. Meestal gebeurt dat ook binnen die termijn, omdat er binnen zes weken een beoordeling is gedaan over wat wel of niet noodzakelijk is. Maar het kan dus ook heel goed zijn dat iemand komt voor een scootmobiel, maar genoegen moet nemen met een collectiefvervoervoorziening, omdat het gebruik van een scootmobiel door de gemeente niet noodzakelijk wordt geacht.”

Bekijk het antwoord van Dhr. Crielaard op deze vraag:

Kosten traplift WMO

“Heel veel gemeentes vereisen voor een voorziening een eigen bijdrage van de cliënt, dus als iemand een traplift toegekend krijgt, dan wordt er een economische restduur bepaald, of een vaste termijn in de verordening gezet, zoals 7 of 15 jaar. Aan de hand daarvan wordt een afschrijfbedrag van de traplift berekend. Vervolgens wordt daar dan een eigen bijdrage voor vastgesteld, die overigens wel naar inkomen wordt aangepast.”

Wanneer u een traplift via de WMO ontvangt is dit dus niet kosteloos. U betaalt namelijk een maandelijkse eigen bijdrage voor het gebruik van een WMO traplift. De hoogte van deze eigen bijdrage is afhankelijk van uw vermogen en inkomen. Heeft u een koopwoning? Dan is de hoogte van de eigen bijdrage waarschijnlijk al zo hoog dat u beter een traplift kunt kopen of huren

Een indicatie van de hoogte van de eigen bijdrage kunt u berekenen op de website van het CAK:

Blijft de voorziening eigendom van de gemeente?

Ook dit is verschillend en wordt per gemeente bepaald. Er zijn gemeenten die een traplift in eigendom verstrekken en dan mag u een week later gewoon - als u dat zou willen - weer de traplift verkopen. Als de voorziening in bruikleen is, dan zal deze weer worden ingenomen door de fabrikant die hem verstrekt heeft. Bijvoorbeeld zodra iemand naar een verzorgingshuis verhuist of komt te overlijden.”

Bekijk het antwoord van Dhr. Crielaard op deze vraag:

Voorbereiden op de WMO-aanvraag en het keukentafelgesprek

Er zijn heel veel gemeentes die werken met cliëntondersteuners die u gratis helpen. Ouderen wordt ook aangeraden om het gesprek niet alleen aan te gaan. Niet zozeer omdat de cliënt dan een bepaalde richting ingeduwd kan worden, maar twee mensen horen meer dan één en met zijn tweeën worden de klachten en beperkingen vaak beter verwoord. Mensen zijn namelijk van nature vaak geneigd om zich beter voor te doen dan ze zijn. Misschien uit een soort schaamte dat zij bepaalde dingen niet meer kunnen. Een ander kan dan aangeven dat iets juist niet meer lukt”.

Bekijk het antwoord van Dhr. Crielaard op deze vraag:

 

Voor- en nadelen WMO traplift

Voordelen

+ Wanneer u de traplift via de WMO aanschaft hoeft u deze niet in één keer te betalen. In plaats hiervan betaalt u maandelijks een vast bedrag. Kijk van tevoren goed of het in uw situatie niet voordeliger is zelf een traplift te kopen of te huren

+  De gemeente blijft meestal eigenaar van de traplift. U heeft dus ook geen omkijken naar het onderhoud van de traplift.

Nadelen

- Wanneer u zelf een traplift aanschaft kan deze al binnen 48 uur geïnstalleerd zijn. Een aanvraag via de WMO duurt vaak 6 tot 12 weken.

- In de meeste gevallen krijgt u een traplift toegewezen van de gemeente en heeft u geen invloed op het merk of type traplift dat u krijgt.

- Het aanvragen van een WMO traplift is een hoop gedoe. Er worden veel persoonlijke gegevens van u gevraagd

Meer informatie over het aanschaffen van een traplift via de WMO? Of toch liever een traplift kopen of huren? Onze specialisten helpen u graag verder. Bel voor meer informatie of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Traplift nodig
Traplift nodig?
Vraag naar onze scherpe prijzen!
  • Bespaar tot 50%
  • Alle topmerken
  • 5 jaar garantie icm jaarlijks onderhoud
Offerte aanvragen
53952